Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Misschien vind je het antwoord in onze 'veelgestelde vragen'. Je kan zoeken op een zoekterm. Of je kan bij 'categorie' aangeven of je wil huren, al huurt, wil verhuren of wil lenen. Je kan daarbij ook het thema aanduiden waarover je een vraag hebt. Zo vind je heel eenvoudig het antwoord op een heel aantal veel voorkomende vragen. 

Samenwonen & sociale zaken

Hoe maak ik een afspraak met mijn huurbegeleider?

Wil je een persoonlijk gesprek met je huurbegeleider? Dan kan je een afspraak maken tijdens het zitmoment van onze huurbegeleider in het wijkpunt in je buurt. Of je kan een huisbezoek aanvragen.                       

Je kan een afspraak maken via e-mail of telefoon:

Bij wie kan ik terecht als ik overlast wil melden?

Als je met veel mensen samenwoont in een gebouw of wijk, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met je buren. Thuispunt Gent ziet er mee op toe dat huurders geen overlast veroorzaken. Onder overlast verstaan we onder andere vervuiling, vandalisme, lawaaioverlast, overlast door huisdieren, agressie … 

Heb je een persoonlijk conflict met een huurder door overlast? Volg dan deze stappen:

  • Eerst zelf praten. Probeer problemen met je buren altijd eerst zelf op te lossen. Een babbel is de eerste stap. Want soms weet jouw buur niet dat zijn gedrag voor jou overlast veroorzaakt. 
  • Dan hulp vragen. Je hebt je buur zelf aangesproken over zijn gedrag dat voor overlast zorgt. Maar het gedrag verandert niet. Dan kan je hulp vragen aan Thuispunt Gent. We verwijzen je door naar professionele organisaties die je kunnen helpen. 

Hebben verschillende buren problemen met een huurder die voor iedereen overlast veroorzaakt? Dan kan Thuispunt Gent een overlastprocedure opstarten. Zo waken wij mee over de woonrust in onze gebouwen. 

Je kan overlast melden aan onze sociale dienst via: