Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Misschien vind je het antwoord in onze 'veelgestelde vragen'. Je kan zoeken op een zoekterm. Of je kan bij 'categorie' aangeven of je wil huren, al huurt, wil verhuren of wil lenen. Je kan daarbij ook het thema aanduiden waarover je een vraag hebt. Zo vind je heel eenvoudig het antwoord op een heel aantal veel voorkomende vragen. 

Ik wil inschrijven

Kan ik een sociale woning huren?

Niet iedereen kan een sociale woning huren. Er zijn 5 belangrijke voorwaarden. Je moet aan alle voorwaarden voldoen om je te kunnen inschrijven. Je bewijst dit met de juiste documenten

Hoe kan ik inschrijven?

Je schrijft je online in voor een sociale woning in het centraal inschrijvingsregister. Je start jouw dossier volledig zelf op, digitaal en veilig. Je moet je maar één keer inschrijven. Je duidt daarbij aan in welke Vlaamse regio’s je wil huren. Thuispunt Gent is de woonmaatschappij voor regio Gent-Stad. Inschrijven in gratis. 

Heb je hulp nodig om in te schrijven? Dan helpen onze medewerkers je graag. 

Als je ingeschreven bent in het wachtregister, geschrapt bent uit het bevolkingsregister of minderjarig en ontvoogd bent, dan kan je niet zelf inschrijven. Contacteer in dat geval onze medewerkers

Hoeveel huur zal ik moeten betalen voor een sociale woning?

De huurprijs van een sociale woning hangt af van verschillende zaken, zoals onder andere jouw inkomen, jouw gezinssituatie, de leeftijd en ligging van de woning, hoe energiezuinig de woning is ... Op basis hiervan berekenen we hoeveel sociale korting je krijgt op de basishuurprijs van de woning. We kunnen bij je inschrijving dus nog niet zeggen hoeveel je sociale woning zal kosten. Als je inschrijft, kan je wel aanduiden hoeveel huur je maximaal wil betalen per maand. 

Hou er rekening mee dat er geen sociale korting is op facturen voor nutsvoorzieningen, huurlasten en herstellingen. Als je inschrijft, kan je wel aanduiden hoeveel je maximaal wil betalen aan (vaste) huurlasten. 

Ik sta op de wachtlijst

Wanneer ben ik aan de beurt?

De wachttijd voor een sociale woning hangt af van:

  • hoeveel woningen er vrij zijn die passen bij je gezin en liggen in de deelgebieden van jouw keuze;
  • hoeveel andere kandidaten er voor jou op de wachtlijst staan;
  • hoeveel kandidaten er een voorrang hebben. 

Bekijk je inschrijving in het centraal inschrijvingsregister regelmatig. Verandert er iets aan jouw situatie, pas dit dan zo snel mogelijk aan. Zo kan Thuispunt Gent je een correcte woning aanbieden. Via het centraal inschrijvingsregister zal je binnenkort wel je plaats op de wachtlijst kunnen bekijken. 

Heb ik voorrang?

Thuispunt Gent wijst sociale woningen toe volgens 4 pijlers.

Mijn gezinssituatie is veranderd, wat moet ik doen?

Verandert de samenstelling van je gezin tijdens je wachttijd? Zorg dan dat dit correct staat in jouw inschrijvingsdossier. Je kan dit zelf controleren en aanpassen in het centraal inschrijvingsregister
Zorg dat jouw gegevens in het centraal inschrijvingsregister altijd correct zijn. Zo kan Thuispunt Gent een correcte sociale woning aanbieden. 

Kom ik in aanmerking voor de Vlaamse huurpremie?

Sta je al vier jaar of langer op de wachtlijst voor een sociale woning en huur je ondertussen een private huurwoning? Dan kan je misschien een huurpremie krijgen. Dat is een financiële tegemoetkoming die je helpt om te huren op de private markt.

Je moet aan een paar voorwaarden voldoen en het bedrag van de huurpremie verschilt in elke situatie. Meer informatie lees je op de website van de Vlaamse overheid.

Ik krijg een sociale woning

Moet ik de woning aanvaarden?

Bij jouw inschrijving in het Centraal Inschrijvingsregister geef je een aantal voorkeuren op. Wij bieden een woning aan volgens deze voorkeuren. Als je de woning die we voorstellen niet wil huren, dan zien we dit als een weigering. Als je twee keer een woning weigert, dan schrappen we je van de wachtlijst. 

Let op: bij een eerste weigering stopt de huurpremie. Je kan ook je voorrang verliezen als je een woning weigert.  

Wat moet ik betalen naast de huur?

Samen met je huishuur, betaal je elke maand een voorschot voor jouw aandeel in de huurlasten. Afhankelijk van de situatie gaat dit om:

Ook te huren bij Thuispunt Gent

Ik wil een garage, staanplaats, fietsenberging of berging huren. Hoe kan ik die aanvragen?

Je kan via het online aanvraagformulier je aanvraag doen om een garage, staanplaats, fietsenberging of berging te huren. Op het inschrijvingsformulier kan je de wijk en straat van jouw keuze aanduiden. Mail een kopie van het inschrijvingsbewijs van jouw wagen en identiteitskaart naar garage@thuispuntgent.be. Nadat we alle documenten hebben ontvangen, is jouw aanvraag in orde. We informeren je van zodra er een garage, parkeerplaats of berging voor jou vrij is. In sommige wijken is er een wachtlijst. Bekijk ook de voorwaarden

Hoe lang moet ik wachten om een garage, parkeerplaats of berging te krijgen?

Hoe lang je moet wachten hangt af van hoeveel garages, parkeerplaatsen of bergingen er vrij zijn in de wijk van jouw keuze. In sommige wijken is er een wachtlijst. Wij volgen de voorrangregels zoals dit in het inschrijvingsformulier staan. Van zodra wij voor jou een garage, parkeerplaats of berging vrij hebben, contacteren we jou. Wij maken dan een afspraak om het contract te ondertekenen en de sleutels op te halen.  

Ik ben mijn sleutels van de garage, parkeerplaats of berging verloren? Wat moet ik doen?

Thuispunt Gent heeft geen reservesleutels. Contacteer een slotenmaker om het slot van de garage, parkeerplaats of berging te vervangen.  

Ik ben de sleutels van de algemene inkom, inrijpoort, slagboom kwijt of er is een technisch probleem. Wat moet ik doen?

Je kan via onze website een nieuwe sleutel of een herstelling aanvragen of je kan mailen naar onze technische dienst via beheer@thuispuntgent.be.  
Voor dringende technische problemen bel je naar onze technische dienst op het nummer 09 235 99 55.  

Ik wil het contract voor mijn garage, parkeerplaats of berging opzeggen. Wat moet ik doen?

Wil je je garage, staanplaats of berging niet langer huren? Dan moet je je huurcontract stopzetten. Je doet kan dit op verschillende manieren doen:

  • Je mailt naar verhuur@thuispuntgent.be
  • Je stuurt een aangetekende brief naar Thuispunt Gent - T.a.v. Garage, Kikvorsstraat 113, 9000 Gent.

Vermeld in de mail of brief de je naam, adres, telefoonnummer en het adres van de garage, parkeerplaats of berging die de je niet meer wil huren. De opzegtermijn is 1 maand.  Deze termijn start op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je jouw opzeg hebt gegeven. Je geeft ons de sleutels terug vóór het einde van deze opzegtermijn. Je geeft alle sleutels af, die je bij het begin van de huur hebt gekregen. Stop de sleutels niet in onze brievenbus maar bezorg deze op afspraak in onze kantoren of stuur ze aangetekend met de post op. 

Hoe geef ik de sleutels van mijn garage, parkeerplaats of berging af?

Je geeft ons de sleutels terug vóór het einde van de opzegtermijn. Je geeft alle sleutels af, die je bij het begin van de huur hebt gekregen. Stop de sleutels niet in onze brievenbus. Zo geef je je sleutels correct af:

  • Stuur de sleutels aangetekend met de post naar: Thuispunt Gent - T.a.v. Garage, Kikvorsstraat 113, 9000 Gent. Vermeld daarbij duidelijk je naam, adres en telefoonnummer.
  • Geef de sleutels af in ons kantoor in de Kikvorsstraat 113. Je maakt hiervoor een afspraak via garage@thuispuntgent.be of via 09 235 99 77.
Wie kan een garage of parkeerplaats huren?

Thuispunt Gent verhuurt garageboxen en parkeerplaatsen aan sociale huurders en aan private personen die niet sociaal huren. Er zijn wel voorrangsregels.