Infopagina huurders Vlaams Woningfonds

Het Vlaams Woningfonds informeerde je al dat woonmaatschappij Thuispunt Gent jouw huurwoning zal overnemen. Dit is een beslissing van de Vlaamse Overheid. Dit betekent dat Thuispunt Gent vanaf 1 december 2024 je nieuwe huisbaas is. We vinden het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent. Daarom maakten we een overzicht van de meest voorkomende vragen.

Je woning

Wat moet ik doen als er een defect is aan mijn woning of gebouw?

Je kijkt in de brochure ZieZo wie de herstelling moet uitvoeren en betalen

  • Is de herstelling voor Thuispunt Gent? Dan contacteer je onze hersteldienst. Wij zullen de herstelling in je woning of het gebouw komen uitvoeren.
  • Is de herstelling voor jou als huurder? Dan heb je 4 keuzes:
    • Je doet de herstelling zelf. Dit mag als je de nodige technische kennis hebt. Werken aan gas-, water- of elektriciteitsleidingen mag je niet zelf doen.
    • Je laat de herstelling door een erkende vakman uitvoeren. Je betaalt de factuur zelf. Gas-, water- en elektriciteitsleidingen moet je altijd door een vakman laten herstellen.
    • Je vraagt aan Thuispunt Gent om de herstelling te doen. Je betaalt Thuispunt Gent voor deze herstelling volgens onze tarieflijst. In de tarieflijst staat hoeveel het kost, als je ons vraagt om een herstelling voor de huurder uit te voeren. Zo kan je op voorhand de prijs inschatten. 
    • Heb je recht op leefloon of verhoogde tegemoetkoming? Dan kan je een aanvraag doen voor werken in je woning aan lager tarief bij het Dienstenbedrijf Sociale Economie van Stad en OCMW Gent (DBSE).


Hoe kan ik een herstelling aanvragen?


Wat als ik een technisch noodgeval heb buiten de kantooruren?

  • Is er een technisch noodgeval in je woning of gebouw buiten de kantooruren, in het weekend en op feestdagen? Dan kan je bellen naar onze wachtdienst via ons technisch noodnummer 09 235 99 55.
  • Bij personen in nood of brand moet je eerst de hulpdiensten bellen via het nummer 112.
  • Overzicht technische noodgevallen:
    • Gasreuk in het gebouw.
    • Wateroverlast. Er zijn grote waterlekken in het gebouw.
    • Problemen met de collectieve verwarming. Er is geen verwarming of warm water.
    • Problemen met de watertoevoer. Er is geen water.
    • Gevaarlijke situaties zoals panelen of
      balustrades die los zitten, losse stenen die dreigen te vallen.
    • Zware verstoppingen in de gemeenschappelijke leidingen. Bijvoorbeeld verstoppingen met terugvloei in de toiletten.


Wat moet ik doen als de lift defect is?

Je belt direct naar de liftfirma zelf. Het nummer hangt in of naast de lift.


Wat moet ik doen als er een probleem is met de verwarming?

  • Heb je een eigen installatie voor verwarming in je woning? Dan bel je rechtstreeks naar de onderhoudsfirma.
  • Is er een collectieve installatie voor verwarming in het gebouw? Dan neem je contact op met Thuispunt Gent via:


Wat moet ik doen als er een probleem is met het warm water?

  • Heb je een eigen installatie voor warm water? Dan bel je rechtstreeks naar de onderhoudsfirma.
  • Is er in het gebouw een collectieve installatie voor warm water? Dan neem je contact op met Thuispunt Gent via:


Wat moet ik doen als ik ongedierte heb?

Zo help je ongedierte tegen te gaan:

  • Gooi geen etensresten naar buiten.
  • Hou je woning net en hygiënisch.
  • Zet geen open vuilbakken op het terras.
  • Bewaar je eten in goed afsluitbare voorraaddozen. Laat geen etensresten of kruimels liggen.
  • Controleer tweedehandsspullen voor je ze in je woning binnenbrengt.
  • Controleer je bagage als je op reis bent geweest.

Kom je toch ongedierte (bedwantsen, kakkerlakken, muizen, …) tegen in je woning of gebouw?

Muizen:
  • Gaat het over 1 muis? Dan kan je die zelf bestrijden.
  • Zie je veel muizen? Waarschuw dan Thuispunt Gent. Wij laten een professionele firma de muizen bestrijden.
     
Bedwantsen en kakkerlakken:
  • Waarschuw Thuispunt Gent direct als je bedwantsen of kakkerlakken in je woning hebt. Wij laten een professionele firma de bedwantsen of kakkerlakken bestrijden. Bedwantsen moet je snel aanpakken en kan je niet zelf bestrijden.
     
Waar kan ik ongedierte melden?

Betalingen

Hoe betaal ik mijn huishuur en facturen aan Thuispunt Gent?

  • Je betaalt je huishuur voor de 10de van de maand. Je doet dit het beste via een doorlopende opdracht.
  • Je betaalt facturen van bijvoorbeeld herstellingen binnen de 30 dagen.
  • Je gebruikt bij elke betaling de correcte gestructureerde mededeling.
  • Heb je vragen over een factuur of ga je niet akkoord met een factuur? Dan kan je onze financiële dienst
    contacteren.
  • Kan je niet op tijd betalen? Laat ons dit dan zo snel mogelijk weten. Wij helpen je graag om een oplossing te
    vinden zoals een afbetalingsplan.
  • Je betaalt op het rekeningnummer BE51 0016 4452 4862. Je gebruikt jouw persoonlijke gestructureerde
    mededeling.
  • Contactinfo bij vragen over betalingen:

Huurdersdossier

Hoe contacteer ik de verhuurdienst van Thuispunt Gent?

Ik wil graag een garage huren. Wat moet ik doen?

Ik wil graag verhuizen naar een andere sociale woning of ik heb een vraag over mijn plaats op de wachtlijst.

  • Heb je een vraag over jouw plaats op de wachtlijst? Dan zullen wij jou zo snel als mogelijk een antwoord geven.
  • Stond je nog niet op de wachtlijst van het Vlaams Woningfonds en wil je een aanvraag doen om te verhuizen? Dan kan je je inschrijven via het Centraal Inschrijvingsregister. Je vindt op onze website alle info terug die je nodig hebt om je verhuisdossier aan te vragen.
     

Wat moet ik doen als mijn contactgegevens veranderen?

Het is belangrijk dat we je kunnen contacteren en goed kunnen informeren. Veranderen je telefoonnummer of e-mailadres?
Laat ons dit dan weten via:

Mijn gezinssituatie verandert. Wat moet ik doen?

Er komt een kind bij in mijn gezin of een kind verhuist.

Informeer ons altijd binnen de 30 dagen als je er een kindje bij krijgt of als een van je kinderen weggaat en alleen gaat wonen. Want dat kan een invloed hebben op je huurprijs. Als je er een kindje bij krijgt, kan je misschien ook verhuizen naar een grotere woning.

Er komt een volwassen persoon bij me wonen.

Komt er een meerderjarige persoon (een familielid, vriend... ) bij je wonen? Dan moet je binnen de 30 dagen toestemming vragen aan Thuispunt Gent. Want dat mag niet altijd. Wist je dat het domiciliefraude kan zijn als je ons niet informeert dat er personen bij je komen wonen? Informeer ons dus altijd, zodat we kunnen bekijken of je in regel bent. Hou er ook rekening mee dat het inkomen van de personen die bij je wonen, meetelt voor de berekening van je huurprijs.

Hoe meld ik een verandering in mijn gezin?

Hoe dien ik een klacht in?

Heb je een klacht over Thuispunt Gent, omdat je vindt dat we iets niet goed hebben gedaan? Dan kan je een klacht indienen via onze klachtenbehandelaar:

Een klacht indienen is altijd schriftelijk. Vermeld jouw naam en adres en omschrijf je klacht duidelijk. Heb je bewijsstukken zoals documenten, facturen of foto’s? Stuur deze dan direct mee.

Sociale vragen

Bij wie kan ik terecht als ik een sociale vraag wil stellen of overlast wil melden?

Waarvoor kan ik terecht bij de sociale dienst?

Thuispunt Gent heeft verschillende huurbegeleiders. Ze werken vanuit een wijkpunt en staan daardoor dichtbij de huurders. Je kan bij hen terecht voor volgende.

Uitleg geven
  • De huurbegeleider legt je op een begrijpelijke manier de vaak moeilijke wettelijke regels voor sociaal wonen uit.
  • Begrijp je de regels niet en wil je meer uitleg? Kreeg je een brief van Thuispunt Gent die niet duidelijk is? Dan kan je bij hen uitleg vragen. 
Helpen begeleiden
  • De huurbegeleiders zullen je helpen met problemen over wonen en leefbaarheid. 
  • Heb je hulp nodig met andere problemen, dan kunnen ze je doorverwijzen naar de welzijnspartners in
    de wijken. 
Bemiddelen bij overlast
  • Heb je een probleem met jouw buren dat je niet zelf kan oplossen door met jouw buren te praten: 
    • Als meerdere bewoners problemen hebben met dezelfde huurder, dan probeert de huurbegeleider te
      bemiddelen. Als dat nodig is, dan zal de huurbegeleider de overlastprocedure opstarten. 
    • Als je een persoonlijk probleem hebt met één buur, dan zal de huurbegeleider je doorverwijzen naar
      de juiste diensten om tot een oplossing te komen. 
Verbindend werken
  • We ondersteunen verbindende initiatieven die helpen om aangenaam samen te wonen.   
  • Wil je iets organiseren met de bewoners van je gebouw of buurt? Contacteer dan zeker onze huurbegeleider.

Documenten