Sociale begeleiding

Thuispunt Gent heeft verschillende huurbegeleiders. Ze werken vanuit een wijkpunt en staan daardoor dichtbij de huurders. Je kan bij hen terecht voor volgende zaken.


Wat doen onze huurbegeleiders?

  • Uitleg geven: De huurbegeleider legt je op een begrijpelijke manier de vaak moeilijke wettelijke regels voor sociaal wonen uit. Begrijp je de regels niet en wil je meer uitleg? Kreeg je een brief van Thuispunt Gent die niet duidelijk is? Dan kan je bij hen terecht.
  • Helpen begeleiden: De huurbegeleiders zullen je helpen met problemen op het vlak van wonen en leefbaarheid.
    Heb je hulp nodig met andere problemen dan zullen ze je juist doorverwijzen naar de welzijnspartners in de wijken.
  • Bemiddelen bij overlast: Heb je een probleem met jouw buren dat je niet zelf kan oplossen door met jouw buren te praten?
    Als meerdere bewoners problemen hebben met dezelfde huurder, dan probeert de huurbegeleider te bemiddelen. Indien nodig zal de huurbegeleider de overlastprocedure opstarten.
    Als je een persoonlijk probleem hebt met één buur, dan zal de huurbegeleider je doorverwijzen naar de juiste diensten om tot een oplossing te komen.
  • Verbindend werken: We ondersteunen verbindende initiatieven die aangenaam samenwonen kunnen bevorderen.
    Wil  je iets organiseren met de bewoners van je gebouw, buurt? Neem dan zeker contact op met onze huurbegeleider.


Wat doen onze huurbegeleiders niet?

Onze huurbegeleiders kunnen je niet met alles helpen. Voor bepaalde dingen moet je naar een andere dienst gaan:

  • Politietaken: Een woonmaatschappij heeft niet dezelfde mogelijkheden en bevoegdheden als de politie. Vaststellingen van overlast moeten door de politie gebeuren en alleen een vrederechter kan maatregelen opleggen bij burenruzies. 
  • Individuele begeleiding: Als je individuele begeleiding nodig hebt, dan zullen we je doorverwijzen naar de juiste dienst. Thuispunt Gent doet zelf geen individuele begeleiding van huurders. Hiervoor kan je terecht bij OCMW Gent, CAW Oost-Vlaanderen of meer gespecialiseerde diensten. 
  • Belangenverdediging: Hiervoor kan je terecht bij SAAMO of de Huurdersbond Oost-Vlaanderen.


Hoe contacteer ik huurbegeleiders van Thuispunt Gent?

Je kan onze sociale dienst contacteren via ons online invulformulier, via e-mail of telefoon. 
Onze huurbegeleiders hebben ook een zitmoment in verschillende wijken. Tijdens dit zitmoment kan je op afspraak persoonlijk langsgaan om je vragen te bespreken.