1. Simulatie (berekening van een lening)
Voor een simulatie maak je een afspraak om langs te komen in onze kantoren.
Breng zeker volgende documenten mee:
- de identiteitskaart van jezelf en eventuele andere mede-ontleners.
- het laatste beschikbare aanslagbiljet van jou en van alle personen die samen met jou in de woning zullen wonen. Opgelet: enkel Belgische aanslagbiljetten kunnen worden aanvaard . Een aangifte van de belastingen of een berekening van tax-on-web gelden niet.
- bewijsstukken van jouw inkomen van de laatste zes maanden (loonfiches, uitkeringen, maandelijkse betalingen groeipakket, alimentatie …).
- bewijs van jouw uitgaven aan andere leningen van de laatste zes maanden.
- als je in een situatie van co-ouderschap zit: het vonnis, de notariële akte of de overeenkomst tussen beide ouders.
- als jij of een gezinslid een handicap heeft: een attest of bewijs van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of de Kas die je invaliditeitsvergoeding uitbetaalt. Op het attest moet de invaliditeitsgraad staan.
2. Dossier openen en dossierkost
Voor het openen van je kredietaanvraag maak je een afspraak. Tijdens deze afspraak betaal je de dossierkosten. De dossierkosten bedragen 100 euro die je via bancontact betaalt.
De datum van de ontvangst van de dossierkost, is de startdatum van het kredietdossier. Dit noemen we de referentiedatum.
- Je bezorgt ons alle noodzakelijke gegevens, we bezorgen je hiervoor een overzicht.
- Alle documenten die je ons ingevuld bezorgt moeten een datum hebben die na de betaling van de dossierkosten valt.
- Wanneer je een berekening laat maken én een dossier wil opstarten moet je 2 afspraken inboeken zodat we genoeg tijd kunnen voorzien voor jou.
- Je krijgt de 100 euro terugbetaald als je het kredietaanbod weigert of als het Vlaams Woningfonds je leningsaanvraag afkeurt.
3. Schatting
Een aangestelde, onafhankelijke schatter komt de woning bekijken om de waarde vast te stellen en te bepalen of de woning voldoet aan de woonkwaliteitsnormen. Er moeten geen schattingskosten worden betaald.
4. Na de schatting
Als het dossier na ontvangst van het schattingsverslag volledig is, kan het worden doorgestuurd naar de maatschappelijke zetel van het Vlaams Woningfonds in Brussel. Daar neemt de directie of de raad van bestuur een definitieve beslissing over de kredietaanvraag.
5. Schriftelijk aanbod
Na de eventuele goedkeuring van de kredietaanvraag, ontvang je een kredietaanbod. Tegelijkertijd krijgt de notaris van het Vlaams Woningfonds de nodige documenten opgestuurd. Het kredietaanbod moet je ondertekend terugsturen naar het Vlaams Woningfonds.
6. Akte bij de notaris
De notaris contacteert je voor een concrete datum voor de ondertekening van de akte. De tweede maand na het tekenen van de akte betaal je voor het eerst het volledige maandgeld. In de eerste maand betaal je enkel de intresten vanaf de dag van de ondertekening tot het einde van die maand.
7. Uitbetaling van de lening
Het Vlaams Woningfonds betaalt het kredietbedrag nooit rechtstreeks aan de ontleners. De gelden worden tijdig gestort op de financiële rekening van de door jou gekozen notaris, zodat deze de verkoper of vorige kredietverstrekker/geldschieter kan betalen.
Als je werken uitvoert, wordt het daarvoor bestemde kredietbedrag op een lopende rekening bij het Vlaams Woningfonds geplaatst. Je kan dan onbetaalde, originele facturen die je hebt ondertekend als ‘goed voor betaling’ opsturen, mailen of opladen via “MijnWoningfonds”. Het Vlaams Woningfonds betaalt dan rechtstreeks aan de aannemer en/of leverancier in kwestie.