Onderhoud technische installaties

Als huurder ben je zelf verantwoordelijk om je individuele verwarmingsketel/waterverwarmer elke 2 jaar laten reinigen. Dit moet gebeuren door een erkende firma en volgens de wettelijke regels.  Om het voor jou gemakkelijker en goedkoper te maken, doet WoninGent dit onderhoud voor jou. 
 

Voordelen onderhoud van je technische installaties via WoninGent

  • Wij zorgen ervoor dat jouw individuele verwarmingsketel/waterverwarmer op tijd gekeurd is. Je hoeft je dus geen zorgen te maken of je de juiste attesten hebt. 
  • Wij hebben een contract met een onderhoudsfirma. Doordat dit een contract is voor heel veel ketels, is de prijs ook goedkoper. Je hoeft dus zelf geen erkende installateur te zoeken om de keuring te doen en je betaalt minder. 
  • Je betaalt elke maand een vaste bijdrage via je maandelijkse huurprijs. We zorgen er dus niet alleen voor dat het onderhoud goedkoper kan, je hoeft ook niet in één keer te betalen. 
     

Je wil het onderhoud toch zelf laten doen

Wil je niet dat WoninGent het onderhoud van je verwarmingsketel of waterverwarmer voor jou doet? Dan kan je ervoor kiezen om dit zelf te doen. Je vraagt dit officieel aan:

  • Je bent pas uitgeschreven als je van ons een goedkeuring van je uitschrijving hebt ontvangen.
  • Je bent uitgeschreven vanaf de 1ste januari die volgt op de datum van je uitschrijving. (bv. schrijf je uit in 2020, dan sta je vanaf 1 januari 2021 zelf in voor het onderhoud.) 


Je bent verplicht om deze afspraken na te leven:

  • Je laat je individuele verwarmingsketel of waterverwarmer elke 2 jaar reinigen door een erkende firma. 
  • Je betaalt zelf de reinigingskosten.
  • Je bezorgt ons het reinigings- en verbrandingsattest voor 30 juni per e-mail via technieken@woningent.be. Je bezorgt ons het eerste reinigings- en verbrandingsattest vóór 30 juni van het eerste jaar dat volgt op het jaar waarin je je hebt uitgeschreven (bv. schrijf je uit in 2020, dan sta je zelf in voor het onderhoud vanaf 1 januari 2021 en moet je ons het eerste attest bezorgen voor juni 2021).  Daarna moet je WoninGent elke 2 jaar de nodige attesten bezorgen voor 30 juni. 
  • Heb je geen correcte attesten? Dan zal WoninGent het onderhoud laten uitvoeren voor het einde van het jaar. Als huurder moet jij dit onderhoud betalen.
  • Is er een probleem met de ketel of de schouw? Dan informeer je WoninGent direct. We bekijken dan volgens de wettelijke voorschriften wie de herstelling moet doen: jij als huurder of WoninGent als verhuurder. Informeer ons zeker direct als na het onderhoud blijkt dat het toestel niet goed werkt of niet veilig is. Want het toestel moet binnen de 3 maanden opnieuw gekeurd worden. Je staat zelf in voor de herkeuring. 
  • Je zorgt ervoor dat de verwarmingsketel of waterverwarmer op tijd onderhouden en hersteld wordt. Laat je het toestel niet op tijd onderhouden of herstellen? Dan ben jij verantwoordelijk voor de gevolgen. 
     

Ik wil een aanvraag doen om mijn toestel zelf te onderhouden
 

Je hebt je uitgeschreven, maar wil het onderhoud opnieuw door WoninGent laten doen?

Wil je dat WoninGent toch opnieuw het onderhoud doet? Dan kan je opnieuw intekenen op ons onderhoudscontract:

  • Vraag dit aan via technieken@woningent.be
  • Je bent opnieuw ingeschreven vanaf het jaar dat volgt op je inschrijving (bv. schrijf je opnieuw in in 2021, dan doen wij vanaf 1 januari 2022 opnieuw het onderhoud van je toestel).  
  • Je blijft zelf verantwoordelijk voor de jaren dat jij zelf het onderhoud moest laten doen.